Съвсем скоро, общият брой на сайтовете ще стигне два милиарда. За един бизнес, тепърва навлизащ в тази територия, изборът на подходящ домейн (име на сайта) е от изключителна важност; едно подходящо име може и извежда бизнеса на предно, или дори челно място сред конкуренцията. За да се избере възможно най-доброто име за новият ни сайт, трябва да се вземат предвид голям брой фактори, като най-важните подбрахме специално за нашия блог.
Как да избера най-подходящото име?
Първа и най-съществена част от изборът на име е по какъв начин можем да сложим името на бизнеса така, че да е лесно за писане и да не обърква клиента.
Пример: ние сме българска фирма, която предлага консултантски услуги.
Естествено, възможно най-леснозапомнящото се име ще е consultanti.com , consultant.bg, и подобни.
Но какво става, ако искаме да сложим името на нашият бранд, който например се казва Oneweb?
Получаваме нещо такова: onewebkonsultanti.com. Звучи сложно, нали? Само докато напише половината, клиента вече се почесва по главата. Няма да отваряме много темата, но само ще споменем, че ако клиентът попадне на сложен сайт, който изисква много търсене, докато се стигне до необходимата информация, вече ще се е отказал.
Какво правим в такъв случай?
Трябва да се избере един от двата варианта. Или oneweb.bg, /.com, /.org и т.н., или consultant.bg. Трябва да се помисли за най-интуитивното, привличащо окото, и информиращо име.
Двойно подсигуряване
След като сме избрали подходящо име за сайта, е добра идея да купим и домейните, които звучат максимално близко до нашият. Не всеки бизнес иска и има тази възможност, но купувайки (в този конкретен пример) всички домейни с името consultant – завършващи на .bg, .com., .org, и насочвайки тези домейни към нашият главен сайт, не само спираме конкуренцията от това да използва нашето име, но и помагаме на клиента да ни намери възможно най-бързо в мрежата. Доста е лесно да се сбърка и името “consultanti “ с “konsultanti”, затова ако искаме да унищожим всички опити за плагиатство, купуваме и тези домейни. Много малко фирми се възползват от този трик, който може да донесе само успех на бизнеса в бъдеще.
Действай локално
Ако бизнесът ни е концентриран в един град, споменаването на града в името ще улесни и привлече клиентите.
Избягвайте цифри, черти и други специални знаци!
Както вече споменахме, името на домейна трябва да е запомнящо се, и лесно за писане. Добавяйки специални знаци, само пречим на клиента да ни намери по-бързо.
Ето какво би могло да стане например:
“Хей,чу ли за сайта Face-Book? Между другото, има тире между “Face”и “Book”.”
Сега ни се струва абсурдно, но си представете какъв негативен ефект би могло да има за бъдещият бизнес на Марк Зукърбърг едно-единствено тире. Или писането на “thefacebook” всеки път, когато искаме да се логнем в социалната мрежа…
Проверка на името
Трябва да сме сигурни, че не се използва името consultant.bg, consultanti.bg, konsultant.com,consultantisofia.bg и всички останали възможни вариации. Ако името на новият ни сайт прилича твърде много на друго име, рискът да ни объркат е огромен. В такива случаи е много добра идея да се измисли по-креативно име, което да се налага като бранд, да е лесно запомнящо се, да има своята уникалност, доколкото е възможно. Големите фирми като Google, Yahoo, Bing, Tumblr, Twitter са направили точно това – рискували са с по-креативни имена, които в крайна сметка стават част от нашето ежедневие.
Лесно за произношение име
Това, че името се пише бързо, не е всичко, което можем да направим. Когато някой говори за нашият бранд не трябва да се притеснява, че ще произнесе името неправилно, или че ще звучи глупаво, докато го произнася.
Типичен пример за ситуацията по-горе е българският сайт “olx.bg” – доста потребители все още използват старото му име „продавалник“, когато говорят за него. Защото е по-лесно.
За да сме сигурни, че името на сайта звучи добре, можем да направим следният експеримент: даваме името на десет, или повече подбрани хора, и ги молим да го произнесат. Ако повече от няколко души изпитват затруднения, махаме името и измисляме по-добро такова.
С всичко казано дотук, сме длъжни да споменем и че съществуват всякакви възможни сценарии, в които някои от горните съвети могат да не важат за вашият случай. Всичко зависи от фирмата, целите й, аудиторията й, финансовите й възможности, креативното мислене, ценностите и нагласите й, и много, много други. Въпреки това, част от дадените съвети могат да послужат, дори да е само за придобиване на перспектива относно това кое би било подходящо за нашия конкретен случай, и кое би могло да се избегне.