Don`t make me think – Steve Krug

Дизайнът, както и много други сфери, се гради върху постиженията и труда на професионалистите. Всеки, който би искал да бъде експерт в областта си, често търси наставления, за да върши работата си качествено. Сред купищата статии, книги, видеоклипове могат да се открият отговорите на много въпроси, а дори и да се предизвикат нови такива.

Steve Krug е автор на книгата “Don’t Make Me Think”.

Първият тираж на книгата е публикуван през вече далечната 2000-на година, а през 2014-та година, книгата се издава отново, този път обновена с последните въведения в дизайна.

Steve Krug ни запознава с някои от основните принципи за достъпността, и ги споделя с професионалисти в сферата, което прави книгата задължителна за всеки UX дизайнер.

“Don’t Make Me Think” описва ключови точки, примери и прозрения, които са важни при създаването на дизайн за който и да е интерфейс.

Главната идея е да се създава дизайн, който да не предизвиква излишно мислене за това как работи интерфейса. По този начин се разрешават доста проблеми, и освен това, интерфейсът става лесен за ползване.

Ето няколко цитата от книгата на Krug, които рефлектират върху ключови моменти от дизайна:

„Ако нещо изисква голяма инвестиция от време – или изглежда така, все едно го изисква – е по-малко вероятно да се използва.“

За прости операции се изискват прости действия – в противен случай не можем да говорим за положителен ефект. Когато потребителят се сблъска с привидно сложна задача, той много бързо изчислява приоритет ли е изпълняването й, или може да почака. Целта трябва да бъде да не се стига до там – всичко, което подлежи на опростяване, да бъде опростено. Естествено, това не трябва да влияе до степен, в която това предизвиква прозявки – там разчитаме на креативността на дизайнера.

„Създавайки всяка отделна страница, или екран по начин, по който говорят сами за себе си е все едно да имаш добро осветление в магазина: прави всичко да изглежда по-добре.“

Един типичен пример, за който всеки може да се сети, е осветлението в магазините за дрехи в моловете. Забелязали ли сте как в съблекалнята на всеки магазин осветлението е различно? Това не е случайно. Осветлението е конструирано така, че да предизвиква определена реакция. Ако е прекалено ярко, виждаме нещата по различен начин. Ако е затъмнено, реакцията ще е съвсем друга.

„Още един излишен източник на изскачаш въпросителен знак над главите на хората е линкове и бутони, които очевидно не се кликат. Като потребител, никога не трябва да отделям повече от милисекунда, за да преценя нещо става ли за кликане, или не.“

Неизползваеми линкове и бутони в сайта- едно доста фрустриращо явление, което може да предизвика гняв и хвърляне на предмети, както и пълен отказ да се използва сайта. Освен, ако идеята на сайта е да ядосаме потребителя, неизползваемите линкове и бутони са забранена територия, не само, защото влияят зле на User experience, но и защото могат да представят дизайнерите в много лоша светлина.

„Главното нещо, което трябва да се разбере за инструкциите е, че никой няма да ги прочете – не и преди няколко неуспешни опита за справяне със задачата.“

Средностатистическият потребител иска да свърши работата бързо, всичко да е лесно, и да не се налага да се запознава с излишна информация. Той действа импулсивно, и когато не се получат нещата, се ядосва, и в зависимост от това колко спешна е задачата, или се отказва, или звъни/пише на съпорта, отправяйки множество въпроси, а понякога и закани. Затова, за да се разреши този огромен куп проблеми, опростяването на продукта е просто задължително.

„Ако искаш добър сайт, трябва да го тестваш. След като си работил по сайта дори само няколко седмици, нямаш бистър поглед върху него. Вече знаеш твърде много. Единственият начин, по който можеш да разбереш как работи, е да го тестваш.“

Един задължителен елемент при създаването на продукт, е тестването му. Добрият UX-дизайнер задава много въпроси, и умее да се постави в позицията на потребител. Самият дизайнер, или developer на сайта обаче, колкото и да се старае да бъде обективен, част от детайлите няма как да не бъдат пропуснати. Затова е важно тестването да се извършва от безпристрастен човек, който не е участвал в изработката на продукта.

Steve Krug споделя също, че голяма част от промотиращите текстове за един продукт приличат на цитати от брошура, която са ти подали на улицата. Доброто представяне, казва той, се фокусира не върху натъртването, че даден продукт или услуга са най-добрите на света, а върху наблягане на онази част, която този продукт, или услуга вършат най-добре. Трябва да се изтъкват качествата, с които продуктът се отличава; биенето в гърдите без почва обикновено води само до лоша реклама.

Източник: uxplanet.org